According to the Global Matrix 4.0 report, currently less than 20% of children and adolescents are physically active enough. Moreover, as much as 30% of students take a sick leave not to participate in PE classes. Meanwhile, exercise is an integral element of development and a key factor influencing children’s health and wellbeing. With the beginning of a new school year, it is worth remembering that a child’s brain, oxygenated during physical activity, works better, which contributes to greater concentration and academic success.
Obesity among children – a pandemic of the 21st century
Children need to be active
Classes as part of the “Active MultiSport Schools” programme
Źródła:
Raport Global Matrix 4.0[1] https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/minister-sportu-30-proc-polskich-dzieci-korzysta-ze-zwolnien-lekarskich-z-wf-cos[1] https://ncez.pzh.gov.pl/aktywnosc-fizyczna/wplyw-aktywnosci-fizycznej-na-wyniki-w-nauce/
https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/minister-sportu-30-proc-polskich-dzieci-korzysta-ze-zwolnien-lekarskich-z-wf-cos
https://ncez.pzh.gov.pl/aktywnosc-fizyczna/wplyw-aktywnosci-fizycznej-na-wyniki-w-nauce/
Kleszyk K., Sobera M., Kuc K: Aktywność fizyczna dzieci w wieku 9–10 lat a wady postawy w obrębie tułowia, AWF Wrocław 2017, 58, 12-21.
Nazim J., Starzyk J.: Otyłość w wieku rozwojowym a cukrzyca, „Przegl. Lek.”, nr 66(1-2)/2009, s. 96-99.
Otyłość dzieci i młodzieży poważnym problemem globalnym, Główny Inspektor Sanitarny, <https://www.gov.pl/web/gis/otylosc-dzieci-i-mlodziezy-powaznym-problemem-globalnym>
Raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Health at a Glance 2019 <https://www.oecd-ilibrary.org/sites/010c22fe-en/index.html?itemId=/content/component/010c22fe-en>
Wytyczne WHO dotyczące aktywności fizycznej i siedzącego trybu życia, 2020