Obecnie już ponad 3 na 4 pracowników deklaruje chęć pracy w modelu hybrydowym po zakończeniu pandemii. Pracodawcy stają tym samym przed wyzwaniem dopasowania świadczeń pozapłacowych do nowej formuły pracy i aktualnych potrzeb zespołów. Z badań wynika, że benefity musi dziś charakteryzować elastyczność, dostępność online i pozytywny wpływ na zdrowie psychofizyczne. Niezmiennie ważna jest także efektywność oferowanych rozwiązań.
Według badania przeprowadzonego przez Inquiry, aż 76 proc. pracowników chciałoby pracować w modelu hybrydowym. Wśród nich 63 proc. najchętniej skorzystałoby z home office 1-2 dni w tygodniu, a 13 proc. chce mieć możliwość pracy z domu kilka dni w miesiącu. Praca hybrydowa stanowi spore wyzwanie dla pracodawców oferujących świadczenia pozapłacowe dostępne jedynie z poziomu biura lub głównie w postaci fizycznej, dlatego coraz więcej firm sięga po benefity, które będą wspierać pracowników zarówno w formule online, jak i offline. Jak wynika z raportu "COVID-19's impact on employee benefits in Poland" w ciągu najbliższych 12 miesięcy co trzecia firma w Polsce zamierza dysponować nowym świadczeniem pozapłacowym. Największym zainteresowaniem wśród pracodawców, którzy planują wdrożyć w swoich firmach dodatkowe rozwiązania, cieszą się platformy kafeteryjne. Prawie 29 proc. firm wskazało je jako benefit najważniejszy dla pracowników w najbliższym czasie.
- Platformy kafeteryjne świetnie wpisują się w nową rzeczywistość. Zapewniają dostęp do szerokiej oferty produktów i usług – od możliwości zrobienia zakupów online, przez konsultacje medyczne, kursy rozwojowe, aż po usługi związane z rozrywką, aktywnością fizyczną czy wypoczynkiem. W ramach jednej platformy mamy do dyspozycji świadczenia, które możemy realizować zarówno fizycznie, jak i przez internet. Dzięki temu platformy kafeteryjne z jednej strony są istotnym elementem pakietu świadczeń pozapłacowych w warunkach pracy hybrydowej, a z drugiej benefitem, który ze względu na swoją elastyczność odpowiada na różne, zmieniające się w czasie, potrzeby zatrudnionych. Potwierdza to także liczba użytkowników platformy MyBenefit, z której korzysta obecnie już ponad pół miliona pracowników – wyjaśnia Emilia Rogalewicz, członek zarządu Benefit Systems.
Według badania Sedlak&Sedlak 41,7 proc. pracowników wciąż nie może samodzielnie wybierać benefitów, mimo, że taką potrzebę deklaruje aż 89,8 proc. z nich. Samodzielny wybór świadczeń dostępnych online ma tylko co czwarty ankietowany.
Wellbeing online
Najnowszy raport Benefit Trends 2021 przygotowany przez Willis Tower Watson wskazuje, że aż 73 proc. pracodawców uznaje problem stresu oraz wypalenia zawodowego pracowników za najważniejsze obecnie wyzwania w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Już 65 proc. pracodawców planuje dodać do oferowanych świadczeń pozapłacowych także benefity z zakresu wellbeingu, a 60 proc. z nich zamierza zwrócić szczególną uwagę na wsparcie zarówno kondycji psychicznej, jak i fizycznej, a także na elastyczność wdrażanych rozwiązań. Co ciekawe, w badaniu AI@Work Study 2020 aż 86 proc. pracowników chciałoby, aby pracodawcy wspierali ich dobrostan wykorzystując przy tym technologię. Na rynku świadczeń pozapłacowych pojawiają się więc nowe rozwiązania online skupione na zdrowiu psychofizycznym pracowników – przykładem jest m.in. MultiLife, nowy produkt Benefit Systems, łączący w sobie 12 różnego rodzaju usług wspierających równowagę mentalną i work-life balance. W ofercie MultiLife dostępne są m.in. wsparcie psychologa, kurs mindfulness, konsultacje z dietetykiem i trenerem, kurs jogi lub dostęp do internetowej platformy treningowej Yes2Move.com. Dostęp do szerokiego pakietu benefitów z obszaru „mind wellness” otrzymują również użytkownicy platform kafeteryjnych, takich jak MyBenefit, gdzie uruchomiono niedawno „Projekt: Dobre Samopoczucie”, w ramach którego pracownicy sami wybierają interesujące ich benefity, wspierające kondycję psychiczną. Są to m.in. konsultacje psychologiczne i coaching, zdalne sesje z psychoterapeutą w dedykowanej do tego aplikacji, treningi online czy też vouchery do SPA.
Karty MultiSport aktywizują bardziej
Jednym z problemów, który pojawił się w czasie pandemii, jest spadek produktywności pracowników podczas wykonywania obowiązków służbowych. – Jeden na trzech zatrudnionych narzeka na problemy z koncentracją w pracy, co piąty potrzebuje więcej czasu na realizację obowiązków zawodowych, a 15 proc. doświadcza problemów z rozumowaniem i podejmowaniem decyzji. Jednym z działań, które warto podjąć, by zniwelować negatywne skutki pandemii jest aktywność fizyczna. Z badania MultiSport Index wynika, że czterech na pięciu ćwiczących Polaków uważa, że ruch pozytywnie wpływa na ich samopoczucie i efektywność w pracy. Dodatkowo dwóch na pięciu Polaków jest zdania, że trening w klubie fitness wpłynąłby pozytywnie na ich kondycję psychiczną – dodaje Emilia Rogalewicz.
Niestety, mimo rosnącej świadomości społecznej na temat pozytywnego wpływu regularnego ruchu na zdrowie, wciąż 43 proc. dorosłych Polaków nie stosuje się do rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie aktywności fizycznej. Osobom dorosłym zaleca się w nich odpowiednio 150-300 minut umiarkowanej lub 75-150 minut intensywnej aktywności fizycznej w tygodniu. Jak jednak wskazuje Emilia Rogalewicz, wśród osób korzystających z kart sportowych oferowanych przez pracodawców w Polsce, procent osób mających szansę wypełnić wytyczne WHO jest wyższy. – Od lat widzimy, że karty sportowe ułatwiają podejmowanie regularnej aktywności fizycznej pracownikom i ich rodzinom. Potwierdzają to także wyniki sierpniowego badania na próbie ponad 7 tys. użytkowników programu MultiSport, z którego wynika, że aż 73 proc. osób dzięki karcie ćwiczy częściej. W firmach oferujących nasze karty odsetek pracowników ćwiczących 3-4 razy w tygodniu jest wyższy aż o 31 p.p. w porównaniu do całej populacji. Oznacza to, że aż 95 proc. użytkowników Programu MultiSport ma szansę wypełnić rekomendacje WHO dotyczącą aktywności fizycznej. Benefit, taki jak karta MultiSport, ma realny wpływ na motywację do regularnej aktywności fizycznej, a co a tym idzie, wpływa również na efekt końcowy w postaci lepszego zdrowia, samopoczucia i efektywności pracowników w polskich firmach. Wiemy, że 80 proc. MultiSportowców odczuwa pozytywny wpływ aktywności na samopoczucie, a 75 proc. na redukcję poziomu stresu. Co szczególnie istotne, w czasie pandemii aż 91 proc. pracowników korzystających z karty wskazuje, że Program MultiSport jest dla nich istotnym punktem w ofercie zatrudnienia – podsumowuje Emilia Rogalewicz.